Kolhydrater

Inledning:

Jag håller på mycket med idrott och har vid flera tillfällen hört att man ska äta mycket kolhydrater. I den här uppsatsen ska jag ta reda på mer om kolhydrater och varför det är bra i samband med träning. Jag ska även ta reda mer om glukos.

Namnet kommer ifrån att många kolhydrater har molekylformeln Cn(H2O)n. Det är ett samlingsnamn för stärkelser, kostfibrer och olika sockerarter. Kolhydrater är antingen aldehyder eller ketoner.

Kolhydrater finns i blad annat bröd, mjöl, pasta, fullkorn, grönsaker, potatis mm.

Kolhydraterna man äter bryts ner till glykos som är energi i transportform och kan användas som energi i cellerna. Kolhydrater kan även lagras i levern och musklerna men då under form av glykogen.

 Det finns både långsamma och snabba kolhydrater. Det som bestämmer ifall ett kolhydrat är snabb eller långsam är hur snabbt kroppen tar upp kolhydraterna. När man äter snabba kolhydrater så stiger blodsockernivån snabbt för att sedan falla och när man äter långsamma kolhydrater så hålls blodsockernivån på en mer jämn nivå.

 Glukos är en viktig sockerart för livet på jorden. Det bildas när växterna driver den processen som heter fotosyntes. Då omvandlas koldioxid, vatten och ljusenergi till druvsocker och syre. Växter är även beroende utav cellandning eftersom ljusenergi inte kan lagras. Se under struktur och egenskaper strukturen på Glukos samt hur dessa reaktioner går till.

 Struktur och egenskaper:

 bild från http://home.swipnet.se/goinge_bf/honung.shtml

Glukos är en enkel sockerart och har därför ingen syrebrygga som det finns mellan sammansatta. Som man kan se är denna kolhydrat i en cykalisk form som de flesta andra också är.

 Så här går fotosyntes till

Ljusenergi + 6 CO2 + 6 H2O           C6H12O6 + 6 O2

 Så här går cellandning till

C6H12O6 + 6 O2                6 CO2 + 6 H2O + energi

 Slutsats:

När man tränar ökar glykogenförbrukningen. Om man inte får i sig tillräckligt med kolhydrater så minskar prestationsförmågan, det är därför det är så viktigt.

 Innan man ska på tävlingar mm är det många som kör kolhydratuppladdning. Det gör man eftersom kolhydrater kan lagras som jag skrivit tidigare. Det fungerar därför som en viktig energireserv. Innan jag ska åka öppet spår ska jag pröva kolhydratuppladdning. Kolhydratuppladdning leder till att halten av glykogen ökar vilket gör att uthålligheten i musklerna ökar.

 Efter träning är snabbakolhydrater bäst eftersom det ger snabb energi. Innan träning och tävling är långsamma kolhydrater bäst eftersom energin tilldelas i kroppen under en längre tid.

 Fotosyntesen är det bara gröna växter som har, men cellandning däremot är viktigt för alla levande varelser som använder organiska ämnen som energikälla därför att man ska kunna använda den energirika näring man äter till bränsle och byggstenar.

 http://www.ne.se/kolhydrater#

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s